Agrometeo Pogodynka

Home WINDSURFING Urazy stóp - jak uniknąć
Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
[Zamknij]

Ryzyko urazów stóp

Większość zaawansowanych windsurferów pływa na desce bez butów. Tłumaczą to lepszym czuciem deski, swobodniejszym poruszaniem się po pokładzie, czy też łatwiejszym korzystaniem ze strapsów.

Pływanie bez butów nie jest jednak pozbawione minusów. Największym z nich jest większa podatność na urazy. O tym, jak ważne jest, aby stopy nie doznały żadnych urazów (nawet najmniejszych otarć) nie trzeba powtarzać osobom, które pływały w wodach o dużym zasoleniu. Tam najmniejsza ranka w ciągu kilku dni urośnie do rozmiarów kilkakrotnie większych.

Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko urazów stóp na desce?



Podczas nauki nowych manewrów pływaj w butach. Może jest to niezbyt wygodne, ale warstwa neoprenu, z którego zrobione są buty (sięgające ponad kostkę) działa podobnie jak opaska elastyczna lub bandaż. Zmniejsza to oczywiście ryzyko skręceń i zwichnięć stawu skokowego. Dodatkowo buty takie chronią od otarć kostki i zwiększają przyczepność stopy do pokładu.

 



Zadbaj, o dobry stan antypoślizgu. Zbyt śliski pokład zwiększy częstość upadków, zbyt szorstki natomiast, o nieodpowiednio dobranej gramaturze ziarna przyczyni się do bardzo szybkiego zdzierania skóry z podeszwy stóp i powstawania mało przyjemnych ran na opuszkach palców.

Samodzielne wykonywanie antypoślizgu odradzam. Najlepiej skorzystać z pomocy serwisu naprawiającego deski.

Jeśli się uczysz i korzystasz z plastikowych desek szkoleniowych, buty na deskę są nieodzowne.

Nigdy nie zostawiaj w desce wystających śrub, wkrętów lub przykręconych samotnych podkładek. Jeżeli odkręcasz strapsy – wykręć również wkręty mocujące.

Zaopatrz się w osłonę stopy masztu – palety. Osłona taka sprawia, że stopa postawiona blisko masztu nie natrafi na twardą paletę z przegubem, a na miękki kawałek gumy.

 

 

Zaopatrz się protektor stopy masztu. Obrażenia związane z upadającym masztem i w wyniku tego możliwym przygnieceniem stopy lub piszczeli będą znacznie mniejsze, a i wgniecenia na desce będą mniejsze lub nie będzie ich wcale.

 


 

W słoneczny dzień stosuj dobre kremy z mocnym filtrem. Smaruj nim również stopy (z wyjątkiem podeszwy :). Grzbiet stóp ma stosunkowo delikatną skórę i łatwo ulega poparzeniom. Podczas pływania na boso omywająca stopy woda powoduje, że nie odczuwasz wpływu słońca.

Należy pamiętać, żeby nie używać środków do opalania nieodpornych na wodę. Spływający z ciała olejek zamieni pokład deski w lodowisko.

Są na rynku dostępne preparaty przeciwsłoneczne z wysokimi filtrami, które nie tylko są wodoodporne, ale również pod wpływem wody „nie zakłócają przyczepności”, czyli np. jeśli posmaruje się nimi dłonie to na mokrym bomie dłonie nie będą ślizgały się.

- Jeżeli akwen na którym pływasz ma kamieniste dno i skały (w południowych wodach możesz spodziewać się jeżowców i innych niespodzianek w postaci muszli, ryb etc). Tam bezwzględnie stosuj buty, przynajmniej krótkie – pod kostkę.

- Nigdy nie zeskakuj z deski, zwłaszcza, jeśli woda jest płytka. Skręcenia kostki i skaleczenia to jedne z najczęstszych urazów na desce.

Stosuj dobrej jakości strapsy. Stare, podarte strapsy z wystającymi twardymi elementami takimi jak podkładki, paski czy śruby, bardzo szybko spowodują obrażenia stóp.

Po wejściu do wody zawsze opłucz strapsy z ewentualnego piasku. Jeżeli włożysz stopę w strapsa z przyklejonym piaskiem, możesz wrócić na brzeg z nieprzyjemnymi otarciami naskórka.

Jeśli jest zimno, stosuj bezwzględnie buty. Po paru halsach późną jesienią bez butów, możesz mieć zaburzenia czucia w stopach. Do tego zwiększa się ryzyko przeziębienia czy reumatyzmu stawów za kilka lat.

Jeżeli jesteś instruktorem i spędzasz dużo czasu w wodzie, pracuj w butach neoprenowych. Jeśli tego nie robisz, po kilku latach możesz być niemal pewny problemów ze stopami.

 

 

 

 

 

autor: Pablo  www.hotis.pl

 
Reklama

Reklama

Reklama