Agrometeo Pogodynka

Home PORADNIK METEO Warsztat synoptyka Letnie szkwały Szkwał - jak rozpoznać zagrożenie
Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
[Zamknij]

Szkwał - jak rozpoznać zagrożenie

 

Znając trochę zwyczaje żeglarzy wiem, że z otaczająca przyrodą są za pan brat. Zachęcam więc do obserwacji nieba w czasie rejsów począwszy od godzin rannych, ponieważ  niektóre spostrzeżenia pomogą Wam w znacznym stopniu uszczegółowić aktualna prognozę IMGW.

Obserwacja nieba jest szczególnie przydatna w dniach, kiedy w prognozach są uwzględniane ostrzeżenia o groźnych zjawiskach. Za przykład dajmy dzień, kiedy na dość pogodnym niebie w godzinach porannych i popołudniowych, na wysokości powyżej 2500m, pojawiają się chmury o charakterystycznej wieżyczkowatej budowie (tzw. Altocumulus castellanus – Ac cas) przy jednoczesnym odczuciu tzw. „parności”. Może to świadczyć o tym, że znajdujemy się w masie bardzo ciepłego i wilgotnego powietrza (tzw. Powietrza Zwrotnikowego morskiego - PZM i Powietrza Polarnego morskiego ciepłego- PPmc) o równowadze chwiejnej. Są to dwa podstawowe warunki do utworzenia się chmur kłębiasto opadowych, a także chmur burzowych – Cb, w najbliższych kilku (kilkunastu) godzinach. Jest to poważny sygnał świadczący o dużym prawdopodobieństwie wystąpienia szkwałów i burz.

 

PRZYKŁAD CHMUR ŚWIADCZĄCYCH O CHWIEJNOŚCI W ATMOSFERZE

Pierwszym symptomem chwiejności w atmosferze danego dnia jest pojawienie się w godzinach rannych lub przedpołudniowych chmur Altocumulus Castellanus.


Jest to sygnał, że atmosfera jest chwiejna i na 90% można liczyć się z wystąpieniem tego dnia burzy połączonej często ze szkwałem.

Jeżeli  w godzinach około południowych widzimy pojawiające się na niebie chmury Cumulus Congestus,  jest to kolejny sygnał, że coś niedobrego dzieje się w atmosferze.

 

Jak widać na powyższych zdjęciach, chmury te charakteryzują się poziomą i wyrównaną podstawą o ciemnym zabarwieniu oraz znaczną rozciągłością pionową.

Kolejnym etapem rozwoju chmur Cumulus Congestus jest już chmura Cumulonimbus Calvus.

Pojawienie się tej chmury w okolicy zbiornika wodnego lub na horyzoncie powinno być poważnym sygnałem ostrzegawczym dla żeglarza. Jest ona już na tyle rozbudowana, że niesie ze sobą intensywny przelotny deszcz i silne porywy wiatru. W takiej sytuacji dobrą decyzją było by zakończenie żeglugi i udanie się do najbliższej przystani lub po prostu do bezpiecznego brzegu (szuwary), jeśli wiemy że do portu jest za daleko.

Następnym etapem rozwoju chmury Cumulonimbus Calvus jest Cumulonimbus Capillatus.

W przypadku kiedy chmura Cumulonimbus ma już taką formę należy się spodziewać intensywnych przelotnych, opadów deszczu, gradu, wyładowań atmosferycznych i bardzo silnych porywów wiatru przekraczających 100km/h.

Jeżeli żeglarz jest w tym czasie na zbiorniku wodnym i widzi, że chmura podąża w jego kierunku, jest to ostatnia szansa, żeby dosłownie uciekać i schronić się w najbliższym bezpiecznym miejscu. Nie można lekceważyć tej chmury bo może się to skończyć tragicznie! W przypadku kiedy nie damy rady uciec przed dobrze rozbudowaną burzą, pozostaje nam ją przetrwać!

Kiedy żeglarz znajduje się na wodzie podczas burzy, jego oczom ukazuje się wał burzowy o znacznej rozciągłości pionowej i bardzo ciemnej podstawie. Jest to front porywowy nazywany przez synoptyków Arcusem. Przemieszcza się przeważnie ze znaczną prędkością i to przy jego przejściu występują pierwsze gwałtowne porywy wiatru.

Za przechodzącym Arcusem raptownie pojawia się intensywny opad deszczu, nierzadko gradu z towarzyszącymi bardzo gwałtownymi porywami wiatru i wyładowaniami atmosferycznymi.

Po przejściu burzy można obserwować już tylko kowadło Cumulonimbus Incus.


Chciałbym zwrócić jeszcze raz uwagę na to żeby nie lekceważyć ostrzeżeń meteorologicznych, ponieważ jeśli zostaną wydane to piszący je synoptyk miał ku temu przekonanie i pewność.

tekst i zdjęcia: synoptyk Tomasz Krywoszejew, Biuro Meteorologicznych Prognoz Morskich w Gdyni.

 

Czas ruszyć na morze? Zapraszamy:

Czarter Chorwacja

 

 

 


 

Reklama

Reklama