Agrometeo Pogodynka

Home Kilka słów o spływach kajakowych
Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
[Zamknij]

Kilka słów o spływach kajakowych

 
Kajakarstwo to bardzo atrakcyjna dyscyplina sportu i aktywny wypoczynek na wodzie dostępny dla każdego, niezależnie od wieku, która wymaga jednak odpowiedniego przygotowania: poprawy własnej kondycji oraz opanowania podstawowych umiejętności.

Zanim wypłyniemy warto potrenować w siłowni lub klubie fitness – idealne do przygotowania będą ćwiczenia na tzw. „wioślarzu” urządzeniu imitującym ruchy wiosłami. Trenując w ten sposób wzmacniamy najważniejsze grupy mięśni: ramion, barku, grzbietu, brzucha i nóg, które intensywnie pracują podczas spływu kajakowego. Takie przygotowanie znacznie poprawi wydolność organizmu oraz pomoże uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości w postaci zakwasów i innych boleści.

Spływy kajakowe możemy podzielić na kilka kategorii: wg stopnia trudności (rekreacyjne, górskie, ekstremalne), wg czasu trwania (jednodniowe,wielodniowe). Dla wszystkich rozpoczynających przygodę z kajakarstwem zalecamy rozpocząć ją od spływów rekreacyjnych na spokojnych, płytkich akwenach najlepiej pod okiem doświadczonego kajakarza, który nauczy podstawowych technik manewrowania, ratowania się z opresji i innych zasad bezpieczeństwa. Z czasem po zdobyciu większego doświadczenia można próbować swoich sił na coraz to trudniejszych wodach pamiętając o tym żeby zawsze spływ odbywać z kimś bardziej doświadczonym kto zapewni pomoc w nieprzewidzianych sytuacjach.

Planując spływ należy: wybrać trasę odpowiadającą stopniem trudności większości uczestników, zapoznać się z możliwymi przeszkodami na trasie np. śluzy, tamy, elektrownie wodne itp., zorganizować transport kajaków, ludzi i bagażu, zapoznać się z prognozą pogody, w przypadku spływu kilkudniowego podzielić dystans na etapy oraz rozpoznać możliwe miejsca biwakowe.

Przygotowując się do spływu należy zabrać: apteczkę, scyzoryk, siekierkę - przyda się w przypadku konieczności usunięcia gałęzi z powalonych konarów, wytrzymałą linkę najlepiej zakończoną karabińczykami przydatną jako cuma, telefon komórkowy – zabezpieczony w wodoodpornym etui, obuwie do wody np. z neoprenu zabezpieczające stopy przed skaleczeniem podczas brodzenia w wodzie, nakrycie głowy, okulary słoneczne, kurtkę przeciwdeszczową, odzież na zmianę – lekką i ciepłą np. z polaru, duże
i małe worki foliowe – idealne podczas ulewy do okrycia się i zabezpieczenia bagażu, jedzenie i picie, zapałki lub zapalniczkę.
 
W przypadku spływu kilkudniowego należy wyposażyć się w: namiot, materac, śpiwór, turystyczną butle i kuchenkę gazową, naczynia, latarkę i dodatkowe baterie, odpowiednio większy zapas jedzenia, picia, odzieży i inne niezbędne przybory potrzebne do kilkudniowego funkcjonowania na łonie natury. Poza w/w nie wolno zapominać o tak elementarnych rzeczach jak: kapoki, wiosła i o tym, że należy zabrać o jeden komplet więcej na wypadek zgubienia lub uszkodzenia podczas spływu.

Rozpoczynając spływ należy uzgodnić sposób porozumiewania się oraz wybrać z grupy najbardziej doświadczone dwie osoby, które to będą płynęły jako pierwsza i ostatnia. Zadaniem pierwszego płynącego jest przetarcie trasy, informowanie o przeszkodach i sposobie ich ominięcia, ewentualnie o przybiciu do brzegu itp. Ostatni płynący zabezpieczający spływ udzieli pomocy potrzebującym uczestnikom oraz pomoże wsiąść do kajaka po przestoju.

W trakcie spływu nie wolno: spożywać alkoholu ani innych środków odurzających, wstawać w płynącym kajaku ponieważ grozi to wywrotką, taranować innych uczestników, wyrzucać śmieci poza burtę ani na ląd. Płynięcie z nurtem rzeki wcale nie oznacza, że nie zmęczymy się wiosłowaniem to bardzo mylne stwierdzenie tych, którzy nigdy nie odbyli spływu – manewrowanie wymaga sporego wysiłku i zaangażowania pracy grup mięśni wymienionych na wstępie tego artykułu. W przypadku gwałtownego załamania się pogody i braku perspektywy na jej poprawę lepiej przerwać spływ w dogodnym do tego miejscu. Ponadto pamiętajmy, żeby podczas przestojów odpowiednio zabezpieczyć kajak, wiosła, kapoki oraz bagaż przed niekontrolowanym kontynuowaniem spływu bez naszego udziału.

Na zakończenie spływu należy wybrać miejsce, w którym bez większych przeszkód można w sposób łatwy wydobyć kajaki na brzeg oraz posiadające dobry podjazd samochodu transportującego nasz sprzęt. W innym przypadku będziemy skazani na wytężony wysiłek fizyczny po i tak bardzo wyczerpującym spływie.

Świat z perspektywy kajaka wygląda całkiem inaczej niż z lądu – rozkoszuj się więc niezapomnianymi widokami, obcuj z naturą.

Jak raz spróbujesz to na nim nie poprzestaniesz.
 
 


Marcin Kuchmacz
AktywnyWypoczynek.eu